Direktlänk till inlägg 28 maj 2010

Paradiset på jorden - och jag är här!

Av Caroline Björklund - 28 maj 2010 13:04

Livet går vidare här nere, allt rullar på med nya äventyr varje dag, ingen dag är den andra lik, såklart både på gott och ont ^^


Jag har hunnit med att anpassa mig väldigt bra till kulturen här nere och har redan en bästis - Jordgubbsmannen som ger mig gratis jordgubbar och cherries :D Så underbart gott att nästintill varje morgon starta dagen med en skål jordgubbar med mjölk och socker uppe på terassen eller balkongen i strålande solsken så att man efter några minuter redan känner hur man är genomvåt och vet inte var jag ska ta vägen...Vill ju liksom inte gå någonstans men ligger/sitter man kvar så kommer det i slutändan bara finnas en vattenpöl och ingen Caroline Björklund kvar. Så var fallet iaf igår då det var 33 grader..och alla säger "det här är bara början"..


Jag har varit haft lyckan att vara ute och resa rätt mycket nu de senaste veckorna och sett vackrare ställen efter vackrare, så mycket intryck att det överväldigar mig. Så lycklig att få uppleva allt detta!


För några veckor sedan begav vi oss till Belgrad för att stanna där över helgen och sedan vidare till Sarajevo, allt resande med buss vilket var långsamt men som tur var fick man ju tur att få beskåda den underbara naturen hela vägen genom Makedonien till Serbien till Bosnien.

Veckan i Belgrad och Sarajevo var totalt underbar, i Sarajevo hade jag on-arrival träning som är obligatoriskt för EVS volontärer. Mitt första intryck när vi träffade gruppen var "är det jag som är korkad eller var fan har jag hamnat", som tur var så redde allt till sig till dagen efter och insåg då att det inte var dumt för fem öre faktiskt :) Mycket, mycket underbara människor! Och kanske alldeles för mycket festande, varje kväll, hehe men man är ju bara ung en gång, eller hur det nu var ^^

Förutom dessa resmål så har jag även hunnit med att vara i Bitola, en underbar liten stad i Makedonien, med en massa vandrande och sjukt roligt sällskap gick en helg fort! Vi begv oss också till Prilep som inte ligger långt ifrån Bitola för att bege oss på en lång vandringstripp..det var 6km uppförs som tog 3 timmar i strålande solsken, jag trodde ett tag att jag skulle falla ihop och dö men vi klarade det faktiskt! Så magnifik utsikt över det så gröna och vackra landskap från dem steniga små stigarna vi vandrade på uppe på över 1000 meters höjd, the monastery of Treskavec är ett måste att se innan ni dör!

Även monastery of St joakim Osogovik, Kriva Palanka, är ett måste att besöka, även det så förtrollande vackert att man inte riktigt vet om man ska förbli stående eller sätta sig ner.


Så som sammanfattning kan jag säga att jag har det så bra här nere i paradiset, saknar såklart alla er hemma varje dag <3 Ta hand om er!

 
 
Ingen bild

Maja

31 maj 2010 12:15

Låter som du har det riktigt bra! Det är sånna här gånger jag ångrar att man tog ett fast jobb.. Å lån på en lägenhet! Men men, lite för sent att ångra sig nu. Ha det underbart! Längtar efter dig! Puss

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Björklund - 18 augusti 2010 12:39

Som vanligt har mitt bloggande gått åt pipsvängen, det är verkligen inte my coup of tea so to say. Jag har precis kommit tillbaka till Skopje efter 3underbara veckor hemma i Sverige.    Innan jag for hann jag med ett antal resor till bland annat ...

Av Caroline Björklund - 10 juni 2010 15:34

Nya resemål hela tiden, nu senast har det blivit Novi sad i Serbien och annars i Skopje med en utflykt till Skopje Zoo, bilder finns på fejjan ^^   Om två veckor blir det nog Kosovo efter ett väldigt försenat födelsedagsparty från min sida och he...

Av Caroline Björklund - 30 april 2010 19:15

Jag har alldeles för mycket för mig på dagarna här och hemma fungerar knappt internet så nå uppdatering har det blivit dåligt av på senaste, beklagar.   Ni kan följa det jag gör för tillfället på http://evs.kreaktiv.mk och bloggen som är kopplad ...

Av Caroline Björklund - 7 april 2010 17:15

Lördagmorgon började med uppstigning 9.45 för att bege sig till den närliggande bazaren, ett stort hus fullt med människor som säljer färska grönsaker och frukt, jag älskar´t! Det är så kul att gå där och kolla på allt och välja och vraka bland allt ...

Av Caroline Björklund - 7 april 2010 13:23

jag undrar om det går att uppfinna något sorts alarm som gör att man kommer att man har en blogg? skulle iaf vara behövligt för mig.   ja nu har det gått många dagar sedan jag skrev sist, har haft fullt upp hela tiden så inget dåligt alls :)   ...

Presentation


Spenderar 9 månader som volontär i Skopje, Makedonien

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards